Kap. 5 Merkedager

Året består ikke bare av hverdager. Hvilke dager markerer vi spesielt og hvordan gjør vi det?

Årshjulet 2017-2018

Dato Innhold Merknader
August 2017
16. august Planleggingsdag Barnehagen stengt for barna.
September
21. september Middag i barnehagen Foreldre og søsken inviteres på middag
28. september Foreldremøte
Oktober
 UKE 41  Høstferie på skolene
24 oktober FN -dagen Arrangement med søsken og foreldre
Uke 42+43 Bytteuke Vi lager «byttesentral»i barnehagen. Bytting av klær og utstyr.
November
17. november Planleggingsdag Barnehagen er stengt
Desember
 9.desember  Juleverksted  Su i samarbeid med barnehagen
13. desember Luciafeiring /Julefrokost Foreldre og søsken inviteres.
20 desember Nissefest Fest i barnehagen for alle barna
Januar 2018
 2.januar  Planleggingsdag  Barnehagen er stengt
25. Januar Foreldremøte For alle førskoleforeldre
Februar
vinterferie uke 7
6.februar Samenes nasjonaldag Vi lager en markering i barnehagen
Mars
Mars/april foreldremøte/årsmøte  Dato ikke fastsatt
 22.mars  Påskefrokost med årsmøte
April
27.april Besteforeldredag besteforeldre/ andre nære inviteres kl 13-15.00
 UKE 15+16  Byttebutikk
 30 april  planleggingsdag  Barnehagen er stengt
Mai
17.mai 17 mai-tog på Klepp
18. mai Planleggingsdag Barnehagen er stengt
Juni
8. Juni Foreldremøte nye barn
 14 juni  Sommerfest  For alle barn og foreldre
 UKE 25  Internasjonal uke
Juli Egen sommerplan utarbeides.

Til toppen

Miljødag

Mål:

Barna skal få være med, lære at vi alle har et ansvar for å skape et trivelig utemiljø, en hage som vi har lyst til å være ute i og leke i. I vintermånedene arbeider noen grupper inne. De får være med på vasking, rydding og baking. Vi vil ha første mandag/tirsdag annenhver måned som miljødag. Miljødagen starter ca 9:45 og vi holder på til formiddagsmat ca 11:00.

Før miljødagen får hver gruppe et program med forskjellige arbeidsoppgaver som vi sammen skal gjøre. Det blir satt opp en arbeidsfordeling som varierer fra måned til måned.

Dette for at barna og de voksne skal få ulike opplevelser, ha ansvar for å få lært hvordan arbeid skal gjøres.

  • Arbeidsoppgavene blir fordelt, gruppene har ansvar for hvilke barn og voksne som skal gjøre hva og hvorfor.
  • Til slutt samarbeider vi alle for at arbeidet skal bli gjort.

Arbeidsoppgavene som barna og de voksne gjør er:

  • Rydding og vasking av uteleker. (Det er en helt annen opplevelse å komme inn i uteskuret etter en slik dag. Eks: Spannene ligger snudd, rene, og klar til å brukes)
  • Kosting av utelekeskuret, hyllene, og asfalten rundt barnehagen. (Særlig viktig med kosting vår og sommer. Dette pga. det er lett for å skli med grus på asfalten. Derfor må kosting skje oftere enn på miljødagen)
  • Henting av søppel i og utenfor barnehagen.
  • Spyling av terrassen.
  • Skifting av jord på inneplantene.
  • Planting av løker (tullipan, krokus, påskelilje og perleblomst)
  • Såing av frø i bedene og planting av sommerblomster i krukker og bed. Planting av grønnsaker, opparbeide jorda, gjødsle, så frø, plante kål og sette poteter.
  • Vi vil i løpet året plante frukttre (eple, plomme og morell, samt sette ned bærbusker, rips, stikkelsbær, jordbær og blåbær)
  • Plante rosetre, stauder og ville planter.

Vi har en spennende og flott hage, den må vi sammen ta vare på. Det skal være en hage der sansene stimuleres, se etter de første vårblomstene, lukte på rosene, plukke rips, etc.

Å smake på reddik, sukkererter og være med på innhøsting av grønnsaker og poteter.

Barna vil gjennom daglig ansvar (etter måltider) lære at matavfall skal i komposten. På miljødagen lærer vi barna til å bli gode miljøvernere (plukke søppel), og gå til miljøstasjonen for å levere plast, glass, metall og pante flasker i butikken.

Miljødagen er en dag vi arbeider i lag.

Bursdagsfeiring

Mål:

I Markå barnehage ønsker vi å gi det enkelte barnet en spesiell og god dag den dagen det fyller året (eller den dagen vi feirer barnet i barnehagen).

Vi henger opp fødselsdagsballongen med bilde av barnet på tavlen i garderoben, samt flagg ute på veggen. Primærkontakten lager en flott krone sammen med barnet.

Vi lager til en fellessamling der fødselsdagsbarnet får mye og god oppmerksomhet. Det får sitte framme sammen med den som leder samlingen – ha på seg kappe, krone og sitte på en bursdagskrakk. Vi skyter opp raketter og synger bursdagssang.

Under måltidet etterpå får barnet velge seg et eget fødselsdagsservice, og vi har lys og flagg på bordet.

Vi legger vekt på at dette skal være en dag der fødselsdagsbarnet får spesielt mye fokus.

Søtsaker og kake sparer vi til feiringene hjemme­­­­­­­­­

Bursdagssang:

Vi har den ære i dag, å feire fødselsdag.
Vi hyller deg i dag. Det er din dag i dag!

Du er virkelig okay, så vi lager litt ståhei,
For å si at vi er kjempe gla
d i deg!

Selskap hjemme:

Dersom bursdagsinvitasjoner skal deles ut i barnehagen må dette gjøres på en slik måte at ingen holdes utenfor. Det er naturlig å be alle på samme alderstrinn – eller alle i samme primærgruppe. I tillegg vil vi at dere som foreldre avtaler med pedagogisk leder før dere deler ut invitasjoner om hvilke barn det er naturlig å invitere.

Bursdagsselskap er en stor begivenhet, og det kan oppstå ”triste” situasjoner dersom disse reglene ikke blir fulgt. Vårt mål er at ingen barn skal oppleve å ikke bli invitert. Ønsker en å invitere enkeltbarn, må dette holdes utenfor barnehagen.